Комунікаційна кампанія «Ти як?»
Всеукраїнської програми ментального здоров’я

«Скажи чесно, ти як?»

З цього запитання розпочалась Всеукраїнська програма ментального здоров’я за ініціативою Олени Зеленської, що передбачає багатошарову трансформацію системи психічного здоров'я та психосоціальної підтримки через низку компонентів, зокрема:

формування державної політики та координацію в регіонах;
міжнародну співпрацю та налагодження взаємодії з донорами, партнерами, неурядовим сектором;
навчання фахівців першої лінії контакту, донавчання та тренінги для фахівців з психічного здоров’я;
створення системи професійних стандартів;
пілотування, втілення проектів та створення окремих продуктів;
всеукраїнську комунікаційну кампанію «Ти як?».

Комунікаційна кампанія «Ти як?» є одним із ключових «пазлів» Всеукраїнської програми ментального здоров'я, яка впроваджується в Україні за ініціативою першої леді Олени Зеленської. Фактично це велика просвітницька робота, мета якої – сприяти формуванню в суспільстві культури піклування про ментальне здоров’я.

Як свідчать численні соціологічні дослідження, ні до повномасштабної війни, ні зараз, в українців немає таких звичок як: бути у себе на часі, прислухатися до себе (що я відчуваю? як це на мене впливає?), звертатися до фахівця, коли розумієш, що ти не ОК. Серед причин:

Стигма: «ти що, сам не справляєшся?», «може просто тобі треба більше працювати?», «навколо люди гинуть, а ти зі своїми слізьми?». Страхи, міфи, стереотипи щодо теми ментального здоров'я, упереджене ставлення до людей з ментальними розладами – цей шлейф тягнеться ще з радянських часів, коли система охорони психічного здоров'я мала нелюдський каральний присмак.

Немає розуміння цінності ментального здоров'я. На фоні зі здоров'ям фізичним воно ніби не дуже суттєве, несерйозне?! Бо невидиме? Звісно ж, зламану ногу ми бачимо одразу, а зламану психіку – ні. Однак ментальне та фізичне здоров'я – нерозривне ціле. Одне не працює без іншого. Врахування обох аспектів є життєво важливим для загального благополуччя.

А ще: ми настільки зосереджені на боротьбі з ворогом, що всі зусилля спрямовуємо на це. «Що я? Я буду у себе на часі після Перемоги». Але відкладати не варто, бо зволікання сьогодні матиме ефект бомби уповільненої дії завтра. «Детонації» не витримає жодна медична система.

Спрямовувати зусилля варто на плекання стійкості зараз, щоб не лікувати розлади потім.

Комунікаційна кампанія «Ти як?» стартувала у березні цього року за підтримки Агентства США з міжнародного розвитку (USAID).

На першому етапі було важливо закликати людей звертати увагу на свій внутрішній стан. Тому й питання: «Ти як?» у різних його проявах: хтось слідкував за сторінками у соціальних мережах, хтось чув ролики на радіо та бачив лаконічні білборди, а ще хтось прочитав допис про ментальне здоров’я на сторінці у відомого блогера. Як невеличка перемога: зацікавленість людей та їхня готовність дізнаватися більше.

Але що далі, коли відповів для себе на «Ти як?» Якщо не ок– як ти можеш це змінити? Якщо ок – що ти можеш зробити, аби допомогти близьким людям теж знайти своє джерело сили?

Тому наступний етап комунікаційної кампанії – популяризувати на якомога більшу аудиторію практичні поради, техніки самодопомоги та підтримки інших. Бо 80% людей, за оцінками експертів, можуть впоратися самостійно, якщо опанують відповідні навички.

З психологічними ранами ми стикаємосяне рідше, ніж з фізичними. І тут працює той самий принцип: якщо людина отримає допомогу відразу після «поранення» – це не тільки прискорить загоєння, але і допоможе уникнути ускладнень або ж принаймні зменшити ступінь їх тяжкості.

Комунікаційні платформи ВСЕУКРАЇНСЬКОЇ ПРОГРАМИ МЕНТАЛЬНОГО ЗДОРОВ'Я

Спеціальна сторінка

Facebook

Instagram

YouTube

Twitter

Telegram

TikTok

Viber

Кiлькiсть переглядiв: 93